Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

ΜέταΦΩΝ - Τεστ Μεταφωνολογικής Ανάπτυξης και Αναγνωστικής Ετοιμότητας

Φωνολογική επίγνωση ή φωνολογική ενημερότητα είναι η ικανότητα να συνειδητοποιεί το παιδί ότι ο λόγος αποτελείται από λέξεις, οι λέξεις αναλύονται σε συλλαβές και οι συλλαβές αναλύονται σε φωνήματα-ήχους.


   Επίσης, με τον όρο φωνολογική επίγνωση εννοούμε την ικανότητα του παιδιού να χειρίζεται – να αναλύει και να συνθέτει- τα στοιχεία της ομιλίας: τις λέξεις, τις συλλαβές και τα φωνήματα. 

     Είναι κοινή διαπίστωση των ερευνητών και των κλινικών θεραπευτών παγκοσμίως ότι ο ρόλος της φωνολογικής επίγνωσης είναι σημαντικός για την πρόσβαση στο γραπτό λόγο. 
   Το ΜέταΦΩΝ Τεστ - Τεστ Μεταφωνολογικής ανάπτυξης είναι ένα σταθμισμένο εργαλείο το οποίο χρησιμοποιείται για την αξιολόγηση των δεξιοτήτων φωνολογικής επίγνωσης και για την ανίχνευση πιθανών δυσκολιών στην ανάγνωση και τη γραφή.

   Το ΜέταΦΩΝ Τεστ χρησιμοποιείται μόνο από λογοθεραπευτές που έχουν εκπαιδευτεί στη χορήγησή του, στους οποίους ανήκω κι εγώ. 

Το ΜέταΦΩΝ Τεστ αποτελείται από δύο διακριτά μέρη:

   -Το ένα έχει διαγνωστικό χαρακτήρα, ονομάζεται Αναπτυξιακό ΜέταΦΩΝ και απευθύνεται σε παιδιά ηλικία 3;10-6;6 ετών. Η πλήρης χορήγησή του περιλαμβάνει 37 κριτήρια αξιολόγησης. Η αναλυτική αξιολόγηση προσφέρει τις βασικές αρχές σχεδιασμού ενός προγράμματος αντιμετώπισης με στόχο την ενίσχυση δεξιοτήτων φωνολογικής επίγνωσης.
    -Το άλλο έχει ανιχνευτικό χαρακτήρα και αναφέρεται ως Ανιχνευτικό ΜέταΦΩΝ. Στοχεύει στον εντοπισμό παιδιών που βρίσκονται σε υψηλό κίνδυνο για να εκδηλώσουν δυσκολίες στην ανάγνωση και τη γραφή. Η χρήση αυτή συνιστά τη βραχεία μορφή του ΜέταΦΩΝ τεστ.

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Παραγωγή του /ρ/

Συχνά τα παιδιά αντικαθιστούν στην ομιλία τους το φώνημα - ήχο /ρ/ με το φώνημα - ήχο /λ/. Ορισμένα παιδιά, μάλιστα, δεν μπορούν να διακρίνουν ακουστικά τους δύο ήχους. Σε αυτές τις περιπτώσεις, η ενίσχυση της ικανότητας ακουστικής διάκρισης των ήχων /ρ/-/λ/, που επιτρέπει στο παιδί να αντιλαμβάνεται τη διαφορετικότητα των φωνημάτων, είναι απαραίτητο στάδιο της λογοθεραπευτικής παρέμβασης που στοχεύει στη σωστή παραγωγή του φωνήματος /ρ/ (Bowen, 2015). Το παραπάνω σκίτσο, αγαπημένο πολλών παιδιών, απεικονίζει τις δυσκολίες των παιδιών, αλλά και φυσικά ,την ελπίδα της θεραπείας!      Αιμιλία Καββαδά  Λογοθεραπεύτρια, M.Ed.                                                                                                                                Bowen, C. (2015). Children's speech sound disorders. (2nd ed.) Chichester: Wiley-Blackwell, Wiley.

Εικόνες δράσης

    Οι εικόνες δράσης είναι ένα σταθμισμένο εργαλείο αξιολόγησης δύο τομέων της γλώσσας: πρώτον, της μορφοσύνταξης, εξετάζοντας τη γραμματική επάρκεια των φράσεων που λέει το παιδί και δεύτερον, της πραγματολογίας, εξετάζοντας την πληροφοριακή επάρκεια, δηλαδή τη χρήση της γλώσσας που κάνει το παιδί ώστε να μεταδώσει πληροφορίες. Η ολιγόλεπτη χορήγησή της δοκιμασίας καθιστά εφικτή την αξιολόγηση σε πληθυσμούς παιδιών με αναπτυξιακά προβλήματα.     Το συγκεκριμένο εργαλείο είναι πολύ σημαντικό διότι η αξιολόγηση της γλωσσικής επάρκειας σε παιδιά προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας έχει αδιαμφισβήτητη σημασία για την σχολική τους πρόοδο. Άλλωστε, όπως είναι γνωστό πολλά είδη μαθησιακών δυσκολιών αποδίδονται σήμερα στην ύπαρξη γλωσσικών δυσκολιών.      Συνεπώς, η έγκαιρη ανίχνευση και αξιολόγηση των γλωσσικών προβλημάτων μπορεί να οδηγήσει στην έγκαιρη αντιμετώπισή τους με αποτέλεσμα την αποκατάσταση ή τη μείωση των προβλημάτων αυτών. 

Το γλωσσικό πρόγραμμα ΜΑΚΑΤΟΝ

ζώο             γουρούνι         πρόβατο          αγελάδα           γάτα                                  Εικόνα 1. Νοήματα του προγράμματος ΜΑΚΑΤΟΝ                          H ομιλία χρησιμεύει στο να μεταφέρουμε επικοινωνιακά μηνύματα σε άλλους ανθρώπους: να εκφράσουμε τις ανάγκες και τις επιθυμίες μας μας και να ανταλλάξουμε πληροφορίες. Η ομιλία συνήθως συνοδεύεται από μορφές μη λεκτικής επικοινωνίας όπως χειρονομίες, κινήσεις του σώματος και εκφράσεις του προσώπου. Αναπτυξιακά τα βρέφη, πριν καν πουν τις πρώτες λέξεις τους κατανοούν και εκφράζουν μηνύματα αρχικά με χειρονομίες, χρησιμοποιώντας πολυαισθητηριακές λειτουργίες. Η διαδικασία αυτή εμπλουτίζει το λεξιλόγιό τους και το μετατρέπει σε εκφραστικό.     Το πρόγραμμα ΜΑΚΑΤΟΝ στο οποίο έχω εκπαιδευτεί  είναι ένα επικοινωνιακό - γλωσσικό πρόγραμμα που είναι εξαιρετικά ευέλικτο απευθύνεται σε άτομα που εμφανίζουν ένα ευρύ φάσμα αναπτυξιακών δυσκολιών (για παράδειγμα γλωσσική καθυστέρηση, γλωσσική διαταραχή, διαταρα