Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Διαβάζοντας στα μικρά παιδιά ενισχύουμε την εγκεφαλική τους δραστηριότητα

      Μία από τις συμβουλές που δίνω στους γονείς είναι να διαβάζουν στα παιδιά τους συχνά και από πολύ μικρή ηλικία. Ένας από τους σημαντικούς, επιθυμητούς στόχους είναι η ενίσχυση της γλωσσικής ανάπτυξης των παιδιών και η περαιτέρω εξέλιξή τους σε ικανούς αναγνώστες.
     Ο Δρ. John Hutton στο Cincinnati Children's Hospital Medical Center διεξήγαγε μία έρευνα για να μελετήσει τον τρόπο με τον οποίο η ανάγνωση ιστοριών σε μικρά παιδιά επηρεάζει την εγκεφαλική τους δραστηριότητα.
    Τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν ότι η συχνή έκθεση στο διάβασμα ιστοριών σχετίζεται με την ενεργοποίηση συγκεκριμένων περιοχών του εγκεφάλου που υποστηρίζουν τη σημασιολογική επεξεργασία. Αυτές οι περιοχές διαδραματίζουν καθοριστικό ρόλο στην προφορική γλώσσα και αργότερα στην ανάγνωση.
   "Είμαστε ενθουσιασμένοι που αποδεικνύουμε, για πρώτη φορά, ότι η έκθεση στο διάβασμα κατά το σημαντικό στάδιο της ανάπτυξης πριν το νηπιαγωγείο φαίνεται να έχει μία ουσιαστική, μετρήσιμη επίδραση στον τρόπο με τον οποίο ο εγκέφαλος ενός παιδιού επεξεργάζεται τις ιστορίες και μπορεί να αποτελέσει ένα δείκτη πρόγνωσης της αναγνωστικής ικανότητας του παιδιού." είπε ο Δρ. Hutton. "Ιδιαίτερη σημασία έχουν οι εγκεφαλικές περιοχές που υποστηρίζουν τη νοητική απεικόνιση και βοηθούν το παιδί να σχηματίσει εικόνες και να "δει" την ιστορία, επιβεβαιώνοντας τον καθοριστικό ρόλο της φαντασίας. Η διαδικασία αυτή γίνεται ολοένα και πιο σημαντική καθώς το παιδί μεταβαίνει από βιβλία με εικόνες σε βιβλία δίχως εικόνες, όπου πρέπει να φανταστεί όσα διαδραματίζονται στο κείμενο."
     "Ελπίζουμε ότι αυτή η μελέτη θα αποτελέσει εφαλτήριο για περαιτέρω έρευνα σχετικά με το διάβασμα ιστοριών στα παιδιά και τον αναπτυσσόμενο εγκέφαλο ώστε να βελτιωθούν οι παρεμβάσεις και να εντοπίζονται έγκαιρα τα παιδιά με πιθανές, αναγνωστικές δυσκολίες, αυξάνοντας με τον τρόπο αυτό τις πιθανότητες να βιώσουν την επιτυχία στο θαυμαστό κόσμο των βιβλίων. 

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Παραγωγή του /ρ/

Συχνά τα παιδιά αντικαθιστούν στην ομιλία τους το φώνημα - ήχο /ρ/ με το φώνημα - ήχο /λ/. Ορισμένα παιδιά, μάλιστα, δεν μπορούν να διακρίνουν ακουστικά τους δύο ήχους. Σε αυτές τις περιπτώσεις, η ενίσχυση της ικανότητας ακουστικής διάκρισης των ήχων /ρ/-/λ/, που επιτρέπει στο παιδί να αντιλαμβάνεται τη διαφορετικότητα των φωνημάτων, είναι απαραίτητο στάδιο της λογοθεραπευτικής παρέμβασης που στοχεύει στη σωστή παραγωγή του φωνήματος /ρ/ (Bowen, 2015). Το παραπάνω σκίτσο, αγαπημένο πολλών παιδιών, απεικονίζει τις δυσκολίες των παιδιών, αλλά και φυσικά ,την ελπίδα της θεραπείας!      Αιμιλία Καββαδά  Λογοθεραπεύτρια, M.Ed.                                                                                                                                Bowen, C. (2015). Children's speech sound disorders. (2nd ed.) Chichester: Wiley-Blackwell, Wiley.

Εικόνες δράσης

    Οι εικόνες δράσης είναι ένα σταθμισμένο εργαλείο αξιολόγησης δύο τομέων της γλώσσας: πρώτον, της μορφοσύνταξης, εξετάζοντας τη γραμματική επάρκεια των φράσεων που λέει το παιδί και δεύτερον, της πραγματολογίας, εξετάζοντας την πληροφοριακή επάρκεια, δηλαδή τη χρήση της γλώσσας που κάνει το παιδί ώστε να μεταδώσει πληροφορίες. Η ολιγόλεπτη χορήγησή της δοκιμασίας καθιστά εφικτή την αξιολόγηση σε πληθυσμούς παιδιών με αναπτυξιακά προβλήματα.     Το συγκεκριμένο εργαλείο είναι πολύ σημαντικό διότι η αξιολόγηση της γλωσσικής επάρκειας σε παιδιά προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας έχει αδιαμφισβήτητη σημασία για την σχολική τους πρόοδο. Άλλωστε, όπως είναι γνωστό πολλά είδη μαθησιακών δυσκολιών αποδίδονται σήμερα στην ύπαρξη γλωσσικών δυσκολιών.      Συνεπώς, η έγκαιρη ανίχνευση και αξιολόγηση των γλωσσικών προβλημάτων μπορεί να οδηγήσει στην έγκαιρη αντιμετώπισή τους με αποτέλεσμα την αποκατάσταση ή τη μείωση των προβλημάτων αυτών. 

Το γλωσσικό πρόγραμμα ΜΑΚΑΤΟΝ

ζώο             γουρούνι         πρόβατο          αγελάδα           γάτα                                  Εικόνα 1. Νοήματα του προγράμματος ΜΑΚΑΤΟΝ                          H ομιλία χρησιμεύει στο να μεταφέρουμε επικοινωνιακά μηνύματα σε άλλους ανθρώπους: να εκφράσουμε τις ανάγκες και τις επιθυμίες μας μας και να ανταλλάξουμε πληροφορίες. Η ομιλία συνήθως συνοδεύεται από μορφές μη λεκτικής επικοινωνίας όπως χειρονομίες, κινήσεις του σώματος και εκφράσεις του προσώπου. Αναπτυξιακά τα βρέφη, πριν καν πουν τις πρώτες λέξεις τους κατανοούν και εκφράζουν μηνύματα αρχικά με χειρονομίες, χρησιμοποιώντας πολυαισθητηριακές λειτουργίες. Η διαδικασία αυτή εμπλουτίζει το λεξιλόγιό τους και το μετατρέπει σε εκφραστικό.     Το πρόγραμμα ΜΑΚΑΤΟΝ στο οποίο έχω εκπαιδευτεί  είναι ένα επικοινωνιακό - γλωσσικό πρόγραμμα που είναι εξαιρετικά ευέλικτο απευθύνεται σε άτομα που εμφανίζουν ένα ευρύ φάσμα αναπτυξιακών δυσκολιών (για παράδειγμα γλωσσική καθυστέρηση, γλωσσική διαταραχή, διαταρα